Kapitalistický pomaranč alebo rumunská revolúcia vidieť očami dieťaťa








Pred pár dňami mi kolega zo základnej školy poslal fotku z čias, keď sme boli malí. Spoznala som to okamžite, to bolo na výlet s triedou do hôr, vyskúšať minerálne pramene v Slanic Moldavsku. Spýtala som sa svojho kolegu, ktorý rok obraz bol zhotovený a on mi poslať na zadnej strane, kde to bolo napísané ceruzkou: september 1989. Ukázala som to svojim kolegom v práci a dostala som len úsmevy a väčšina z nich neboli schopni ma spoznať. "Je to ako z iného storočia," povedal jeden z mojich kolegov, potom bol tichý a uvedomil si, že on vlastne volal ma stara. No, v porovnaní s ním, ktorý ma 19 som samozrejme stara.Chcela som mu povedať niečo ironické, ale v tej chvíli som videla niečo na obrázku. Veľmi malé, takmer nie je vidieť, ak neviete, čo to bolo, na ľavom ramene bundy som videla môje pionierske číslo. Každý mladý žiak, ktorý sa stal pionier, si zvykol stále nosiť číslo, ktoré si museli nosiť na bunde, aby sa ľudia mohli obrátiť na školu a chváliť sa alebo sa sťažovať na naše správanie. Po revolúcii v roku 1989 bol pioniersky program našťastie zrušený. Začala som si myslieť, že naozaj som z iného storočia, aspoň pre môjho 19 rokov starý kolega. Potom som ho videl brať 2 pomaranče a banán na jeho občerstvenie a prvýkrát v živote som si uvedomila, koľko mám rokov. Mala som svoj prvý banán na 13 rokov a pomaranče počas komunistického času v Rumunsku boli k dispozícii len pred Vianocami, alebo Silvester, lebo oficiálne podľa Ceausescu Vianoce nebola oslava. Na začiatku každého decembra všetci rumunskí rodičia vstupovali do šialenstva a snažili sa získať čo najviac jedla na Vianoce. Mäso, maslo, pomaranče, banány, čokolády, vysoko kvalitná šunka alebo salaam a iný druh sladkostí, to boli veci, ktoré všetci Rumuni sa snažili mať na Vianoce, a oni boli pripravení urobiť čokoľvek pre to, zostať hodiny v radoch, bojovať medzi sebou, alebo kúpiť za vysoké ceny na čiernom trhu. Pomaranče boli považované za pochúťku, ak by sme mali šťastie, že by sme ich dostali v našich topánkach od Svätého Mikuláša alebo na Vianoce pod stromčekom. Tam bol špeciálny spôsob, ako jesť pomaranč, to nemhlo byť jedeni tak ako tak. Môj starý otec zvykol robiť kolmé rezy na ovocí a otváral ho ako kvetinu. Potom by sme si sladké ovocie vnútri ochutnali, zatiaľ čo úžasné citrusové vône by vyplniť celú miestnosť. Existujú rany, ktoré sa nikdy nehoja, a obavy, ktore nikdy nezmiznu. Vidím to v mojich rodičov zakaždým, keď ich navštívim, plné plnené chladničky, plná mraznička s porciovaným mäsom, pomaranče, ktoré nikdy nechýbajú v ich dome, vidím ich ako bežía po ponukách v obchodoch. Vidím rovnaké správanie vo väčšine Rumunov, keď navštívime. Tam je, že cesta na sklade, ktorý zostal z komunizmu čas, že v bezvedomí vnútri strach, že nebudú môcť kŕmiť svoju rodinu. Niekedy si myslím, že som požehnana, že som sa narodila, keď som sa narodila, že som bola dosť stara na to, aby som pochopila hrôzu doby, ale dosť mala, aby sa príliš ovplyvnené tým. Moja sestra len o 2 roky mladšia ako ja si nič nepamätá. 

December 1989 prišiel chladný a prázdny, žiadny sneh a žiadne pomaranče. Tam bol divný pocit čakávania a strachu vo vzduchu, že mi deti sme nerozumeli. Uz boli 3 mesiace od našej cesty v Slanic Moldavsku a ja som bola zodpovedna pionierka. Dostala som nového mladšieho študenta v mojej starostlivosti, ktorého som potreboval pripraviť, aby získal titul. Posledný deň školy 17 Decembra som zabudla môju pioniersku kravatu doma a bola som zobrazena ako zlý príklad v prednej časti triedy. Netušila som, že už nikdy nebudem nosiť tú kravatu. Všade okolo nás sa šepkalo o zvláštnych veciach a udalostiach v Temešvári. Moji rodičia museli zostať vo svojej práci až do 22 decembra, ale požiadali našich starých rodičov, aby zobrali mna a moju sestru do hôr. 18. decembra sme vyliezli vlakom do Sinaia, malé krásne mesto v Údolí Prahova. V tej dobe som nevedela, že nebudeme vidieť svojich rodičov až do posledného dňa roku 1989, len pár hodín pred Silvestrom.Tiež som nevedela o začiatku revolúcie v Temešvári a posledné zverstvo režimu Ceausescu: operácia Rose. Po prvých 2 dňoch natáčania v Temešvári, tam bolo niekolko dni pokoja, a pár Ceausescu veril, že revolúcia je u koncena a chcel pokryť to, čo sa stalo. Mŕtve telá boli tajne prevzaté z nemocničnej márnice a prevezené v kamióne do Bukurešti, kde boli spálené v spaľovni, popol bol zhromaždený v odpadkových košoch a bol hodený do kanála pri Bukurešti, kde sa zhromaždili všetky ľudské pásy zo všetkých toaliet v Bukurešti. Existuje niekoľko dokumentov na to teraz, a dokonca aj film o operácii. Namiesto toho, aby zakrýval, táto nechutná udalosť bola ako iskra, ktorá posunula revolúciu spolu. Celá krajina vyšla na podporu rodín, ktorých bratia, sestry, matky, otcovia a deti boli spálené a zlikvidované na záchode. 

21 December Ceausescu držal prejav pred stovkami Rumunov v Bukurešti, to bolo vysielané po celej krajine. Počas prejavu výkriky a hnev začali z davu. Vysielanie bolo zastavené a vlasteneckej piesne boli dané na televizor. Sledovala som z hotela v horách, celý hostitelia hotela zhromaždili pred jedinou televíziou na recepcii. Prenos bol rez však nás a všetky krajiny chytil on-line prvých pár okamihov násilia revolúcie. Ľudia sa báli hovoriť o tom, čo videli, ale všetci si boli vedomí niečoho nezvyčajného sa deje. Život pokračoval na Sinaii, šli sme na prechádzku a do obchodov a na trh, hrali sme v parku a modlili sme sa za sneh, nevedno že revolúcia začala v Bukurešti. Ceausescu nariadil tanky a armádu strieľať neozbrojených ľudí. 22. decembra prezidentský pár utiekol helikoptérou a s úžasom sme sledovali, ako bol prerušený bežný propagandistický program v televízii a skupina revolucionárov, ktorí vstupali do televíznej veže, začala vysielať priamo. "Sme slobodní! Diktátor je preč!". Celý hotel hostia začali zhromažďovať okolo televízie v recepcii, dospelí plakala a objal sa, deti stáli v úžase nerozumie, čo sa stalo. Zrazu "milovaný otec a matka národa" boli prekliati a prvýkrát sme počuli "Dole komunizmus!" plakať. Zmiešané s výkrikmi za slobodu v Bukuresti bol tiež "priviesť späť našich mŕtvych, takže budeme pochovať potom ako kresťania", lebo celá krajina prišla v solidarite s udalosťami v Temešvári.

Správy a fámy cestovali rýchlo, tam boli zvesti voda bola otrávená zničiť všetky populácie, tam bol rozšaľovaný po celej krajne, že teroristické skupiny sa snažia zachrániť a obnoviť pár Ceausescu, vojaci boli položené okolo hotela, aby nás strážili pred nečakaným útokom. Spali sme na zemi pri posteli, keď sa moji starí rodičia báli zatúlanej guľky cez okno. Vzhľadom k tomu, že existuje značný počet detí a starých ľudí, ktorí zomreli vo svojich posteliach týmto spôsobom, chápem teraz moji starí rodičia strach. 

25. december 1989, Vianocny deň, všetci sme sa zhromaždili na recepcii a sledovali proces s párom Ceausescu. Ako oni boli chytení, ad-hoc tribunál bol vytvorený a oni boli súdení a odsúdení na smrť. Bolo to pravdepodobne s cieľom upokojiť obyvateľstvo a zastaviť boje. O mnoho rokov neskôr, teraz, už neverím, že tento argument, bol jediným dôvodom ich smrti, ale ten deň sme verili. Všetky deti v hoteli sedeli na zemi a sledovali popravu. Pár tam mal zviazané ruky a zakryté oči a boli položené pred stenu. Počuli sme rozkaz a potom dážď guliek, ktoré ich zasiahli a stenu.  Po streľbe zastavil lekár skontroloval telá a muž Ceausescu bol stále nažive. Bol opäť postrelený do hlavy. Čierna krv mu začala vylievať z hlavy na našej čiernobielej televíznej obrazovke. Bola som ohromena, že naši rodičia a starí rodičia nás nechali pozerať sa na to. Všetky deti tam sledovali spolu s nami, niektoré z nich oveľa menšie ako ja. Nielen poprava, ale celá revolúcia, streľba, krvavé telá na uliciach, niektoré v podivných neprirodzených polohách, nahé telá v márniciach po celej krajine. Rodičia by zvyčajne nikdy nedovolili svojim najmenším sledovať takéto násilie, ale v toto decembri nás nechali sledovať, mozno aby sme sa pravdepodobne boli svedkami historickej udalosti a aby sme si boli istí smrťou nenávideného diktátora. Je to tiež divné pre mňa, keď hovorím s cudzincami o rumunskej revolúcie, jediná vec, ktorú vedia, je poprava páru Ceausescu. Nikto sa ma nepýta na mŕtve telá na ulici, alebo na zavraždených mladých ľudí na námestiach, ale všetci hovoria o neľudskom spôsobe, akým Ceausescu zomrel. Niekedy odpovedám, že to, čo nám Ceausescu urobil, bolo tiež neľudské, ale jedinou predstavou, ktorú majú o revolúcii, zostáva poprava.

Na jednom z mojich prvých Vianoc s Viktorovimi rodičmi sa ma spýtali, či som smutna alebo ohromena popravou páru Ceausescu. Asi nie, odpovedala som. Prečo nie? Pretože som videla viac hrozných vecí počas revolúcie, obrazy, ktoré zostanú so mnou po celý môj život. Obraz, ktorý najviac zapôsobil na mňa však z revolúcie je matka a dcéra na podlahe márnice, a to ako s očami stále otvorené,
s krátkymi čiernymi vlasmi, dieťa je umiestnene na bruchu matky. Má ružovú vlnenú bundu a nevyzerá viac ako 5 alebo 6 rokov. Matka má ruky v čudnej klenuté polohe, ako by sa vo svojom poslednom dychu snažila ochrániť dcéru. Nenávidela som obraz, ako som nenávidela revolúciu a Ceausescu s ním. Nepáčilo sa mi obraz hlavne preto, že mi ukázal, čo to znamená byť ženou, a nenávidela som to viac a viac, ako som vyrastla, a som sa oženila a založila som si rodinu. O mnoho rokov neskôr v rozhovore o revolúcii som našla viac hrozná veci o obrázku. Manžel a otec dieťaťa bol v televizni rozhovor a zrejme nenávidený obraz jeho mŕtvej rodiny je jediný obrázok co má z nich. Kamery neboli ako obvykle a lacné, tie časy. Potom som pochopila, že najhorší osud, ako zomriet počas revolúcie, bolo prežit takúto stratu. Bola som mala, aby some som dala meno na to, čo Ceausescu urobil populácie počas revolúcie, ale teraz vidím, že bolo podobný masaker nevinných v Biblii. Herodes zabil všetky deti mladšie ako 2 rokov, aby si udržal svoju moc ako kráľ. Ceausescu zabil deti a študentov a matky a otcov a sestry v uliciach Rumunska z rovnakého dôvodu.

Násilie pokračovalo niekoľko dní, hrozné fámy a streľba a zabíjanie tiež. Moje rodné mesto Braila je teraz jedným z mučeníkov miest revolúcie a boje tam boly intenzívne. Moji rodičia mali dobrú intuíciu, aby nás poslali preč na dovolenku. Od 21. decembra do 31. decembra môj otec denne prechádzal dažďom guliek z domu na vlakovú stanicu o 10.00 večer, keď vlak z hôr zvyčajne prišiel. Telefóny nepracovali, nebol spôsob, ako nás kontaktovať. Nemal potuchy, či sme v poriadku, ak tam boli boje, alebo nie v Sinaii. Prišiel na vlakovú stanicu a čakal jednu hodinu, kým si bol istý, žiadny vlak neprišiel ten deň, potom sa vrátil domov k mojej matke cez iný dážď guliek. Neviem si predstaviť, čo bolo v ich mysliach nevediac nič o tom, čo ich deti robili, ak boli v bezpečí, alebo nie, ak boli nažive, alebo nie. Keď vlak zastavil na Silvestra v našej malej vlakovej stanici a ja som vystúpila so svojou sestrou a starými rodičmi na nástupišti som videla svojho otca na prvy krat v jeho živote pádu na kolená a plač. 

31. decembra vlaky začali opäť pracovať, boje zastavil už na niekoľko dní. Začalo snežiť veľmi skoro ráno. Na stromoch a horách okolo nás bola hustá krásna vrstva snehu. Bolo to tak krásne a pokojné. Vyzeralo to, že obloha bola šťastná za našu slobodu, bola šťastná, že masaker rumunskej mládeže sa zastavil a snažil sa pokryť týmto krásnym bielym čistým snehom krv preliata v posledných dňoch. Tam bol žiadny vlak priamo do nášho rodného mesta, takže sme isli vlakom do Ploiesti a čakali sme tam ďalších 5 hodín na vlak do Braily. Železničná stanica Ploiesti je jednou z najväčších v krajine. Bol tam chaos a hluk, každý sa snažil dostať domov. Boli zranení krvavými obväzmi a vojaci s puškami. Bolo chladno a desivé a sneh okolo bol už zablatené zo stoviek topánok. Nastúpili sme do vlaku do Braily o 4:00 popoludní. Ako sme vstúpili dovnútra sme si uvedomili, že bol plný vojakov a revolucionárov, ktorí sa vracali domov z Bukurešti do nášho rodného mesta alebo na koniec stanice v Galati. Niektorí spali vyčerpaní, väčšina z nich boli špinavi a voňali zle, niektorí boli zranení a mali obväzy. Boli unavení, ale miesto bolo vyrobené s úctou k 2 starým ľuďom s 2 malými deťmi. V našom oddelení bol mladý muž s obväzom okolo hlavy a krv bola viditeľná na jednej strane. Moji starí rodičia začali hovoriť hlasno s nimi, oni sa usmievali a smiali, čítanie prvých novín po revolúcii. Bol tam pocit vzrušenia. 

Vonku už bola veľmi tma a čoskoro sme dorazili do cieľa, keď veľmi mladý vojak predo mnou položil ruku do zelenej tašky a zobral 2 pomaranče a ponúkol nám ich. "Pre deti", povedal. Boli sme v šoku, neodvážila som dať ruku, aby som ich vzal. Rozdávanie pomarance v tej dobe bolo úplne neslýchané, pomaranče boli zriedkavé a špeciálne. Nikto im neponúkol len tak. Vojak sa usmial a dal mi ich do lona. "Pre deti" opakoval. A on sedel naspat s hlavou na zadnej strane svojho sedadla s úsmevom "teraz sa nemusíme báť, naše deti budú jesť pomaranče, kedykoľvek chcú." O chvíľu priestor voňal citrusovým parfumom. Vaše Vianoce môžu voňať škoricou alebo kapustovou polievkou alebo čerstvo upečenými koláčiky, ale moje Vianoce budú vždy voňať čerstvo otvorenými pomarančmi. 


Comments

Popular posts from this blog

All Saint day in Slovakia (Dusicky)

Sv. Mária Magdaléna Rusovce, St. Mary-Magdalene in Rusovce, Bratislava

I love Bratislava